In april wordt de nieuwe halfjaarlijkse release van Business Central uitgebracht: Microsoft Dynamics 365 Business Central 2025 release wave 1. Wij willen u graag informeren over de belangrijkste functionele wijzigingen die u in deze versie van Business Central kunt tegenkomen.

 Zo kunt u tijdig handelen en kunt u optimaal gebruik maken van nieuwe functionaliteiten die beschikbaar zijn.

 

1.    Uitbreiding van Sustainability functionaliteit


Microsoft blijft ook in 2025 vol inzetten op de verdere ontwikkeling van duurzaamheidsfunctionaliteit in Business Central.
Waar er in de vorige release (2024 wave 2) belangrijke updates zoals het nieuwe rolcentrum "Sustainability Manager", duurzaamheidsscorekaarten en duurzaamheidscertificaten geïntroduceerd werden, breidt Microsoft de sustainability functionaliteit nu verder uit met de volgende functionaliteiten:

  • Een CSRD-voorbereidingsrapport genereren
  • Standaard duurzaamheidswaarden opgeven voor verschillende entiteiten
  • Taxonomie-elementen inschakelen voor ESRS en andere standaarden
  • Duurzaamheidsgegevens vastleggen met algemene journalen
  • Water- en afvalbeheer op een duurzame manier gebruiken
  • Scope 3-waardeketen voor duurzaamheid voor assemblage en transfers mogelijk maken
  • CO2-equivalente gegevens leveren voor verkoop op basis van Scope 3-automatisering
  • ESG-rapportage geïntegreerd met Business Central gebruiken
  • Waardeketen in inkoopproces voor Scope 3 in duurzaamheid starten
  • Scope 3-waardeketen voor duurzaamheid gebruiken in productie

Binnenkort maken wij een nieuwe blog waarin wij de nieuwe functionaliteiten verder toelichten, houd onze website dus in de gaten!
Heeft u zich nog niet verdiept in dit onderwerp en wilt u graag bij het begin beginnen?
Lees dan onze eerdere blogs uit 2024 over dit onderwerp: Emissies vastleggen in Microsoft Dynamics 365 Business Central en Nieuwe sustainability functionaliteiten in Business Central

 

2. Verbeterde Financial Reporting-mogelijkheden gebruiken

De functie Financial Reporting is uitgebreid met mogelijkheden voor rapportviewers, rapportauteurs en beheerders.

Financial reporting excel april 2025


Kijkers van financiële rapporten kunnen:

  • Ervoor kiezen om lege rijen te verbergen tijdens het bekijken van een financieel rapport.
Eigenaren van financiële rapporten kunnen:

  • Het gebruik van het rapport documenteren (met behulp van een intern beschrijvingsveld).
  • Inleidende en afsluitende alinea's schrijven voor hun rapporten.
  • Hun Excel-sjablonen opslaan in Business Central.
  • Een financieel rapport uitvoeren met behulp van een opgeslagen Excel-sjabloon.
  • Het tijdstip plannen waarop een financieel rapport moet worden uitgevoerd.
  • Een nieuw kolomtype gebruiken, Maand tot heden.
  • Naar financiële rapporten zoeken die een kolom- of rijdefinitie gebruiken.
  • Een boekhoudindeling gebruiken waarbij negatieve getallen worden genoteerd met () in plaats van een minteken.
  • Financiële rapportage openen wanneer ze een nieuwe grootboekrekening maken.

Beheerders kunnen:

  • De documentatie gebruiken om erachter te komen welke machtigingen nodig zijn om financiële rapporten uit te voeren of te bewerken.
  • Telemetrie ophalen over het gebruik van financiële rapporten en levenscyclusgebeurtenissen.


3.    Verbeterde indeling van klantdocumenten voor servicebeheer gebruiken

U kunt nu tijd besparen bij het verzenden van documenten naar verschillende klant- of leverancierscontactpersonen door specifieke contactpersonen in te stellen voor het gebruik van specifieke documenten. Stuur bijvoorbeeld servicefacturen naar accountants en serviceorders naar de inkopers van uw klanten.

U kunt nu de pagina Documentindelingen voor leveranciers en klanten invullen op basis van instellingen op de pagina Rapportselectie. Om specifieke documenten naar specifieke zakelijke contactpersonen te verzenden, kiest u de zakelijke contactpersonen die u voor specifieke documentindelingen wilt gebruiken.

documentlayoutselection april 2025

4.   Artikelen of varianten uit productie-uitvoer blokkeren

U kunt voorkomen dat bepaalde artikelen en artikelvarianten worden gebruikt als productie-uitvoer. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om artikelen te blokkeren als u aanvulling wilt beperken omdat u bent begonnen met de productie van een ander model, maar de resterende voorraad wilt kunnen verkopen.

Als u wilt voorkomen dat een artikel of variant wordt gebruikt voor productie, schakelt u de schakeloptie 
Productie geblokkeerd in op de pagina ArtikelkaartArtikelvarianten en Artikelvariantkaart. U kunt dit veld ook instellen op de pagina Artikelsjabloon. In dat geval wordt uw instelling door Business Central gekopieerd voor nieuwe artikelen die op basis van die sjabloon worden gemaakt.

 

5.    Productie-output afhandelen met magazijnopslag

In deze release kunt u magazijnopslag gebruiken voor productie-output, wat betekent dat u hetzelfde magazijnproces kunt gebruiken voor productie-output als voor andere ontvangsten. Door hetzelfde proces te gebruiken, wordt het gemakkelijker omdat u niet hoeft te schakelen tussen verschillende soorten documenten. Het is ook vooral waardevol voor geavanceerde configuraties waarbij Gestuurde opslag en pick is ingeschakeld omdat voorraadopslagdocumenten niet beschikbaar zijn.

Als u deze functie wilt inschakelen, selecteert u op de pagina Locatiekaart in het veld Magazijnafhandeling van productie-output de optie Magazijnopslag.

Wanneer u productie-output boekt voor een locatie waar het veld Magazijnafhandeling van productie-output is ingesteld op Magazijnopslag, wordt het magazijnopslagdocument op basis van de instelling op de pagina Locatiekaart automatisch gemaakt of moet u de pagina Magazijnopslagwerkblad gebruiken.
Als u een magazijnopslag verwijdert, kunt u handmatig een nieuwe maken met de actie Magazijnopslag maken op de pagina's Productorder vrijgeven of Voltooide productieorder.

location_putaway

 

6.    Gestroomlijnde hulpmiddelen voor productontwerp gebruiken in productie

Productie is een dynamische omgeving waar veranderingen onvermijdelijk zijn. Of het nu gaat om een nieuw onderdeel om de productkwaliteit te verbeteren of om een verandering van leverancier, u moet updates efficiënt beheren om productieverstoringen te voorkomen. Hierbij komen stuklijstversies van pas. In deze release zijn er een aantal mogelijkheden toegevoegd om de fase van productontwerp te verbeteren.

U kunt een stap opslaan door meerdere artikelen aan de productiestuklijst of productieorderonderdelen toe te voegen. Wanneer u werkt met een productiestuklijst, productiestuklijstversie of onderdelen in een planningsvoorstel of productieorder, kunt u de actie Artikelen selecteren gebruiken om meerdere artikelen te selecteren en toe te voegen.

Soms moeten bedrijven een productiestuklijst aanpassen. In plaats van een geheel nieuwe productiestuklijst te maken, kunt u de huidige bijwerken door er een versie van te maken. Als u een versie maakt, kunt u de oorspronkelijke productiestuklijst behouden voor het geval u deze nodig hebt als referentie, maar de nieuwe versie in productie gebruiken. De velden Begindatum en Status bepalen welke versie moet worden gebruikt. In deze versie kunt u eenvoudig naar de gecertificeerde stuklijst of stuklijstversie gaan die geldig is op de werkdatum door de actie Actieve stuklijstversie van product te kiezen.

 

7.    Documentbijlagen beheren in productie

Digitaliseer het documentbeheer van productiegerelateerde documenten, zoals tekeningen of inspectierapporten, door ze rechtstreeks toe te voegen aan productiestuklijsten, routeringen en orders. In deze release zijn documentbijlagen beschikbaar gemaakt op aan productie gerelateerde pagina's. Het feitenblok Documentbijlage is op meerdere plaatsen beschikbaar, zoals:

 

Meer informatie nodig?

Op de website van Microsoft vindt u meer informatie over de nieuwe en geplande functies voor Dynamics 365 Business Central

 

Benieuwd naar Business Central voor uw organisatie?

Wij denken graag met u mee! Neem contact op met met mijn collega Frederik Hessels.

AM

Arnold Mauritz
Marketing

 

Cover 8 redenen WP

Waarom Business Central?