In april wordt de nieuwe halfjaarlijkse release van Business Central uitgebracht: Microsoft Dynamics 365 Business Central 2025 release wave 1. Wij willen u graag informeren over de belangrijkste functionele wijzigingen die u in deze versie van Business Central kunt tegenkomen.
Zo kunt u tijdig handelen en kunt u optimaal gebruik maken van nieuwe functionaliteiten die beschikbaar zijn.
Microsoft blijft ook in 2025 vol inzetten op de verdere ontwikkeling van duurzaamheidsfunctionaliteit in Business Central.
Waar er in de vorige release (2024 wave 2) belangrijke updates zoals het nieuwe rolcentrum "Sustainability Manager", duurzaamheidsscorekaarten en duurzaamheidscertificaten geïntroduceerd werden, breidt Microsoft de sustainability functionaliteit nu verder uit met de volgende functionaliteiten:
Binnenkort maken wij een nieuwe blog waarin wij de nieuwe functionaliteiten verder toelichten, houd onze website dus in de gaten!
Heeft u zich nog niet verdiept in dit onderwerp en wilt u graag bij het begin beginnen?
Lees dan onze eerdere blogs uit 2024 over dit onderwerp: Emissies vastleggen in Microsoft Dynamics 365 Business Central en Nieuwe sustainability functionaliteiten in Business Central
De functie Financial Reporting is uitgebreid met mogelijkheden voor rapportviewers, rapportauteurs en beheerders.
Kijkers van financiële rapporten kunnen:
Beheerders kunnen:
U kunt nu tijd besparen bij het verzenden van documenten naar verschillende klant- of leverancierscontactpersonen door specifieke contactpersonen in te stellen voor het gebruik van specifieke documenten. Stuur bijvoorbeeld servicefacturen naar accountants en serviceorders naar de inkopers van uw klanten.
U kunt nu de pagina Documentindelingen voor leveranciers en klanten invullen op basis van instellingen op de pagina Rapportselectie. Om specifieke documenten naar specifieke zakelijke contactpersonen te verzenden, kiest u de zakelijke contactpersonen die u voor specifieke documentindelingen wilt gebruiken.
U kunt voorkomen dat bepaalde artikelen en artikelvarianten worden gebruikt als productie-uitvoer. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om artikelen te blokkeren als u aanvulling wilt beperken omdat u bent begonnen met de productie van een ander model, maar de resterende voorraad wilt kunnen verkopen.
Als u wilt voorkomen dat een artikel of variant wordt gebruikt voor productie, schakelt u de schakeloptie Productie geblokkeerd in op de pagina Artikelkaart, Artikelvarianten en Artikelvariantkaart. U kunt dit veld ook instellen op de pagina Artikelsjabloon. In dat geval wordt uw instelling door Business Central gekopieerd voor nieuwe artikelen die op basis van die sjabloon worden gemaakt.
In deze release kunt u magazijnopslag gebruiken voor productie-output, wat betekent dat u hetzelfde magazijnproces kunt gebruiken voor productie-output als voor andere ontvangsten. Door hetzelfde proces te gebruiken, wordt het gemakkelijker omdat u niet hoeft te schakelen tussen verschillende soorten documenten. Het is ook vooral waardevol voor geavanceerde configuraties waarbij Gestuurde opslag en pick is ingeschakeld omdat voorraadopslagdocumenten niet beschikbaar zijn. Als u deze functie wilt inschakelen, selecteert u op de pagina Locatiekaart in het veld Magazijnafhandeling van productie-output de optie Magazijnopslag.
Productie is een dynamische omgeving waar veranderingen onvermijdelijk zijn. Of het nu gaat om een nieuw onderdeel om de productkwaliteit te verbeteren of om een verandering van leverancier, u moet updates efficiënt beheren om productieverstoringen te voorkomen. Hierbij komen stuklijstversies van pas. In deze release zijn er een aantal mogelijkheden toegevoegd om de fase van productontwerp te verbeteren.
U kunt een stap opslaan door meerdere artikelen aan de productiestuklijst of productieorderonderdelen toe te voegen. Wanneer u werkt met een productiestuklijst, productiestuklijstversie of onderdelen in een planningsvoorstel of productieorder, kunt u de actie "Artikelen selecteren" gebruiken om meerdere artikelen te selecteren en toe te voegen.
Soms moeten bedrijven een productiestuklijst aanpassen. In plaats van een geheel nieuwe productiestuklijst te maken, kunt u de huidige bijwerken door er een versie van te maken. Als u een versie maakt, kunt u de oorspronkelijke productiestuklijst behouden voor het geval u deze nodig hebt als referentie, maar de nieuwe versie in productie gebruiken. De velden Begindatum en Status bepalen welke versie moet worden gebruikt. In deze versie kunt u eenvoudig naar de gecertificeerde stuklijst of stuklijstversie gaan die geldig is op de werkdatum door de actie Actieve stuklijstversie van product te kiezen.
Digitaliseer het documentbeheer van productiegerelateerde documenten, zoals tekeningen of inspectierapporten, door ze rechtstreeks toe te voegen aan productiestuklijsten, routeringen en orders. In deze release zijn documentbijlagen beschikbaar gemaakt op aan productie gerelateerde pagina's.
Op de website van Microsoft vindt u meer informatie over de nieuwe en geplande functies voor Dynamics 365 Business Central.
Wij denken graag met u mee! Neem contact op met met mijn collega Frederik Hessels.
Arnold Mauritz
Marketing