In oktober 2024 is de nieuwe halfjaarlijkse release van Business Central uitgebracht: Microsoft Dynamics 365 Business Central 2024 release wave 2. In de loop van oktober 2024 wordt deze uitgerold via platform versie 25.0. 

Wij willen u als gebruiker graag informeren over de belangrijkste functionele wijzigingen die u in deze versie van Business Central kunt tegenkomen. Zo kunt u tijdig handelen en kunt u optimaal gebruik maken van nieuwe functionaliteiten die beschikbaar zijn.

 

1. Facturering van abonnementen

Er zijn nieuwe inkoop-/verkoop documenten bij gekomen, namelijk leverancierscontracten en klantencontracten. Met dit type document is het mogelijk om abonnementscontracten te beheren in Business Central. 
De contracten functionaliteit omvat:

  • Support voor contracten met terugkerende facturering voor artikelen en diensten.
  • Factureringsschema’s met flexibele parameters voor terugkerende facturatie.
  • Support voor facturatie op basis van gebruik.
  • Geautomatiseerde facturen aanmaken op basis van contracten.
  • Integratie van uitstelsjablonen om contracten te verdelen.
  • Indexatie van prijzen op contracten.

 

 

 

2.    Uitbreiding van Sustainability functionaliteit

In 2024 release wave 1 werd functionaliteit geïntroduceerd om duurzaamheidsactiviteiten te verzamelen, vast te leggen en erover te rapporten. Bekijk ook onze blog over emissies vastleggen in Microsoft Dynamics 365 Business Central.

In 2024 release wave 2 wordt deze duurzaamheidsfunctionaliteit verder uitgebreid!

  • Introductie van een nieuw rolcentrum: Sustainability Manager.
  • Introductie van duurzaamheidsscorekaarten om duurzaamheid bij te houden en specifieke doelen toe te voegen. Deze doelen bevatten een baseline, berekening van huidige waarde en vastleggen van de doelwaarde binnen een opgegeven periode.
  • Introductie van duurzaamheidscertificaten om vast te leggen welke leveranciers en artikelen over een duurzaamheidscertificaat beschikken.
  • Optie om een intern tarief (per scopetype) in te stellen, waarbij automatisch heffingen voor broeikasgassen worden geboekt bij verwerking van duurzaamheidsposten.
  • Mogelijkheid om een artikel in te stellen als CO2-credit, waarbij bij inkoop van dit artikel een negatieve regel voor emissies geboekt wordt als duurzaamheidspost.
  • Mogelijkheid om uitstoot van broeikasgassen vast te leggen met inkoopfacturen via een duurzaamheidsaccount op de inkoopregel.
  • Mogelijkheid om een of meerdere subcategorieën te gebruiken voor een duurzaamheidsaccount.
  • Mogelijkheid om duurzaamheidsposten te creëren met nul emissies, als de subcategorie is gemarkeerd als hernieuwbare energie.
  • Integratie tussen de standaard financiële rapporten functionaliteit en de duurzaamheidsposten voor rapportage doeleinden.

 

 


3.    Meerdere BTW-nummers per klant gebruiken bij gebruik van verzendadressen

Klanten die locaties hebben in meerdere landen, hebben mogelijk meerdere BTW-nummers. Een nieuwe tabel is geïntroduceerd om voor bepaalde entiteiten, zoals klanten, meerdere BTW-nummers vast te leggen met de bijbehorende BTW land-/regio code, bedrijfsboekingsgroep en BTW-bedrijfsboekingsgroep. Bij selecteren van een verzendadres met een afwijkende land-/regio code op een verkoopdocument, wordt automatisch het juiste BTW scenario gebruikt.

Meerdere BTW nummers per klant gebruiken bij gebruik van verzendadressen in microsoft Dynamics 365 Business Central

 

4.    Een standaardhoeveelheid van 1 gebruiken voor rekeningen op documenten

Bij gebruik van grootboekrekeningen op inkoop-/verkoop documenten wordt vaak een aantal van 1 gebruikt. In de inkoopinstellingen en verkoopinstellingen is een nieuwe instelling geïntroduceerd waarmee het mogelijk is om bij gebruik van grootboekrekeningen in documenten het aantal automatisch te vullen met 1. Voor artikelen was dit reeds mogelijk.

Een standaardhoeveelheid van 1 gebruiken voor rekeningen op documenten in Microsoft Dynamics 365 Business Central
 

5.    Notificaties ontvangen wanneer taakwachtrijposten mislukken

Microsoft heeft functionaliteit toegevoegd voor het beheer van taakwachtrijposten.
Het is mogelijk om taakwachtrij notificaties in te schakelen, waarbij de optie aanwezig is om in Business Central een melding te ontvangen. In de cloud is het ook mogelijk om buiten Business Central een melding te ontvangen via Power Automate. Daarnaast zijn er nieuwe tegels toegevoegd aan het rolcentrum om taakwachtrijposten te monitoren.

 

 

 

 

Meer informatie nodig?

Op de website van Microsoft vindt u meer informatie over de nieuwe en geplande functies voor Dynamics 365 Business Central

 

Benieuwd naar Business Central voor uw organisatie?

Wij denken graag met u mee! Neem contact op met met mijn collega Frederik Hessels.

 

 

m bouman

Maurits Bouman
Consultant

 

Cover 8 redenen WP

Waarom Business Central?