Sinds begin april is de nieuwe versie van Business Central beschikbaar: Microsoft Dynamics 365 Business Central 2024 release wave 1. Wij zetten de belangrijkste nieuwe functionaliteiten weer graag voor u op een rij.
1. Emissies vastleggen in Business Central
In de nieuwste versie van Microsoft Dynamics 365 Business Central introduceert Microsoft nieuwe functionaliteit die bedrijven in staat stelt hun duurzaamheidsactiviteiten te verzamelen, vast te leggen en erover te rapporteren. U kunt u emissies vastleggen van koolstofdioxide (CO2), methaan (CH4) en lachgas (N2O). Deze emissies kunnen op 3 manieren vastgelegd worden:
- Directe emissies (scope 1).
- Indirecte emissies (scope 2).
- Indirecte emissies van andere bedrijven (scope 3).
Benieuwd hoe dit concreet in z'n werk gaat? Bekijk ons blog over emissies vastleggen in Microsoft Dynamics 365 Business Central.
2. Geautomatiseerd testen in Business Central
Wanneer u betrokken bent geweest bij een ERP implementatie herkent u het vast: uw bedrijfsprocessen zijn geautomatiseerd maar het testen van de software blijft een tijdrovende en vervelende klus, waar de meeste mensen niet bepaald op zitten te wachten.
Maakt u gebruik van Microsoft Dynamics 365 Business Central? Dan is er goed nieuws: dankzij page scripting wordt ook het testen geautomatiseerd.
3. Projecten aanmaken die je aan meerdere klanten kunt factureren
Wanneer projecten meerdere klanten omvatten, kan het factureren van de juiste klanten voor de juiste projecttaken een uitdaging zijn en veel tijd kosten. Business Central maakt factureren minder complex door u de mogelijkheid te bieden om de klant op elke projecttaakregel te specificeren. Met deze informatie kunt u voor elke projecttaak automatisch facturen genereren voor de juiste klanten.
4. Een klant factureren voor meerdere projecten
Vereenvoudig uw facturatieproces door één factuur te sturen voor meerdere projecten, wat handmatige inspanningen vermindert en de nauwkeurigheid verbetert. Voeg in één keer projectplanningsregels van meerdere projecten toe aan een verkoopfactuur.
Hier volgt een overzicht van het proces.
- Maak een nieuwe verkoopfactuur voor de betreffende klant.
- Kies in de tabblad Regels de actie Projectplanningsregels ophalen.
- Een overzicht van factureerbare projectplanningsregels van projecten van deze klant worden getoond en kunnen worden geselecteerd.
- Kies de projectplanningsregels die je aan de factuur wilt toevoegen en kies OK.
5. Assembleren op basis van projecten
Assembleren op basis van projecten helpt je je voorraadbeheer te verbeteren door alleen op basis van behoefte te assembleren wanneer dat nodig is.
Wanneer je een assemblage artikel invoert op een projectplanningsregel, wordt er automatisch een assemblageorder aangemaakt. De assemblageorder is gebaseerd op de projectplanningsregel en de regels zijn gebaseerd op de assemblage stuklijst van het artikel. De hoeveelheid onderdelen op de assemblage stuklijst wordt vermenigvuldigd met de bestelhoeveelheid.
Net als in de verkoop, kunt u gekoppelde assemblageorders niet direct boeken. De aangemaakte assemblageorder wordt gereserveerd voor het project en Business Central synchroniseert het volgen van artikelen tussen projectplanningsregels en assemblageorders. De functie integreert met functies voor magazijnbeheer om assemblage en verzending eenvoudiger te maken en ervoor te zorgen dat de workflow van projectassemblage tot levering soepel verloopt.
Benieuwd naar meer welke updates er nog meer zijn specifiek voor uw projecten? Lees ons blog over nieuwe projectfunctionaliteit in Business Central.
6. Microsoft Copilot (AI)
Microsoft Copilot is een geavanceerde, veelbelovende functie in Microsoft Dynamics 365 Business Central die bedrijven helpt bij het automatiseren en vereenvoudigen van hun dagelijkse taken. Microsoft Copilot maakt gebruik van geavanceerde algoritmen om gegevens uit verschillende bronnen te analyseren en te interpreteren.
De kans is groot dat u een aanzienlijk deel van uw werkdag aan het overleggen bent met collega's, klanten en leveranciers om inzichten te krijgen en problemen op te lossen. Copilot gaat u helpen met het vinden van informatie over bijvoorbeeld een klant, product of verkooporder binnen Business Central.
Snel uw gegevens vinden
Zoek pagina's op naam of op een of meer records op basis van hun velden en beperkingen. Vraag Copilot bijvoorbeeld: "Laat mij de laatste verkooporder voor Adatum zien."
Uitleggen en begeleiden
U kunt Copilot ook gebruiken als helpdesk waar u terecht kunt met vragen over hoe u bepaalde taken kunt uitvoeren. Op basis van uw vraag zoekt Copilot voor u in de uitgebreide online Business Central documentatie naar het juiste antwoord. Dit scheelt u zoekwerk en zo krijgt u sneller antwoorden op uw vragen. Vraag Copilot bijvoorbeeld: "Hoe bewaar ik mijn lijstfilters zodat ik ze later opnieuw kan gebruiken?"
U kunt Copilot ook al gebruiken voor het maken van verkoopregels en productbeschrijvingen.