In april wordt release 2024 wave 1 uitgebracht van Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Wij willen u graag informeren over de belangrijkste wijzigingen die u in Business Central kunt tegenkomen, zodat u tijdig actie kunt ondernemen op de wijzigingen of gebruik kunt maken van de nieuwe functionaliteiten zodra deze voor u beschikbaar zijn.
In deze blog vertellen wij u welke nieuwe functionaliteit u kunt verwachten m.b.t. projecten in Business Central. Bent u benieuwd welke functionaliteiten u nog meer kunt verwachten in Business Central? Lees dan onze blogs over het vastleggen van emissies in Business Central en wat u kunt verwachten van Copilot (AI) in Business Central.
Wanneer projecten meerdere klanten omvatten, kan het factureren van de juiste klanten voor de juiste projecttaken een uitdaging zijn en veel tijd kosten. Business Central maakt factureren minder complex door u de mogelijkheid te bieden om de klant op elke projecttaakregel te specificeren. Met deze informatie kunt u voor elke projecttaak automatisch facturen genereren voor de juiste klanten.
Vereenvoudig uw facturatieproces door één factuur te sturen voor meerdere projecten, wat handmatige inspanningen vermindert en de nauwkeurigheid verbetert. Voeg in één keer projectplanningsregels van meerdere projecten toe aan een verkoopfactuur.
Hier volgt een overzicht van het proces.
Assembleren op basis van projecten helpt je je voorraadbeheer te verbeteren door alleen op basis van behoefte te assembleren wanneer dat nodig is.
Wanneer je een assemblage artikel invoert op een projectplanningsregel, wordt er automatisch een assemblageorder aangemaakt. De assemblageorder is gebaseerd op de projectplanningsregel en de regels zijn gebaseerd op de assemblage stuklijst van het artikel. De hoeveelheid onderdelen op de assemblage stuklijst wordt vermenigvuldigd met de bestelhoeveelheid.
Net als in de verkoop, kunt u gekoppelde assemblageorders niet direct boeken. De aangemaakte assemblageorder wordt gereserveerd voor het project en Business Central synchroniseert het volgen van artikelen tussen projectplanningsregels en assemblageorders. De functie integreert met functies voor magazijnbeheer om assemblage en verzending eenvoudiger te maken en ervoor te zorgen dat de workflow van projectassemblage tot levering soepel verloopt.
Lange tijd is er naar de projectenmodule verwezen als "jobs", wat voor verwarring heeft gezorgd. Deze term is niet de term die mensen verwachten die met projecten werken. Om de ware aard en het doel van de projectboekhoudfuncties voor verschillende soorten bedrijven te verduidelijken, wordt de term "job" vervangen door "project" in de gebruikersinterface en documentatie.
De hernoeming zal bestaande integraties en aanpassingen niet verstoren, omdat alleen de bijschriften in de gebruikersinterface en de termen in de Microsoft documentatie bijwerkt worden. De namen van de onderliggende tabel- en veldobjecten blijven ongewijzigd. Daarnaast zul je weinig verschil merken wanneer je Business Central in het Nederlands hebt ingesteld.
De bruikbaarheid van verschillende gebieden binnen project- en servicemanagement wordt verbeterd. U kunt bijvoorbeeld een stap besparen door brondocumenten automatisch vrij te geven en op verschillende plaatsen zijn gegevens gemakkelijker toegankelijk en te verwerken.
De Power BI en projectdetails feitenblokken zijn beschikbaar in de projectenlijst, zodat je projectdetails vanuit de lijst kunt bekijken.
Ook kunt u meer kolommen toevoegen aan servicedocumenten:
Verminder de tijd die je besteedt aan gegevensinvoer en richt je meer op kerntaken door een standaard vestiging voor projecten in te stellen op de projectkaart. Optioneel kun je ook werken met opslaglocaties. Wanneer je projecttaken, projectplanningsregels en projectjournaalregels voor het project aanmaakt, worden de standaard vestiging en opslaglocatie automatisch toegewezen. Net als bij productieorderprocessen vereenvoudigen deze standaardwaarden de gegevensinvoer op projecttaken, projectplanningsregels en projectjournaalregels.
Projecten veranderen en evolueren vaak tijdens hun levenscyclus. De archiveringsmogelijkheid geeft u controle over uw projectgegevens via audit trails en versiebeheer.
De archiveringsmogelijkheden voor projecten zijn vergelijkbaar met de functionaliteit die je misschien al kent van de verkoop- en inkoopgebieden.
U kunt instellen dat projecten automatisch worden gearchiveerd, zodat u er niet over hoeft na te denken. Met automatische archivering creëert Business Central een nieuwe versie van het gearchiveerde document wanneer mensen het volgende doen:
Op de website van Microsoft vindt u meer informatie:
https://learn.microsoft.com/en-us/dynamics365/release-plan/2024wave1/smb/dynamics365-business-central/planned-features
Maurits Bouman
Consultant